agonia francais v3 |
Agonia.Net | Règles | Mission | Contact | Inscris-toi | ||||
Article Communautés Concours Essai Multimédia Personnelles Poèmes Presse Prose _QUOTE Scénario Spécial | ||||||
|
||||||
agonia Textes Recommandés
■ Voir son épouse pleurer
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2003-05-01 | [Ce texte devrait être lu en romana] | Inscrit à la bibliotèque par C
CAPITOLUL I
SPAÞIUL SACRU ȘI SACRALIZAREA LUMII -Omogenitate spaÈ›ială È™i hierofanie Pentrul omul religios, spaÈ›iul nu este omogen, ci prezintă rupturi È™i spărturi; unele porÈ›iuni de spaÈ›iu sunt calitativ diferite de celelalte. „Nu te apropia aici“, îi spune Domnul lui Moise, „ci scoate-È›i încălțămintea din picioarele tale, că locul pe care calci este pămînt sfînt“ (IeÈ™irea, 3, 5). Există aÈ™adar un spaÈ›iu sacru, deci „puternic“, semnificativ, È™i alte spaÈ›ii, neconsacrate, lipsite prin urmare de structură È™i de consistență, cu alte cuvinte amorfe. Mai mult: pentru omul religios, lipsa de omogenitate spaÈ›ială se reflectă în experienÈ›a unei opoziÈ›ii între spaÈ›iul sacru, singurul care este real, care există cu adevărat, È™i restul spaÈ›iului, adică întinderea informă care-l înconjoară. Trebuie spus că experienÈ›a religioasă a spaÈ›iului neomogen este primordială È™i poate fi omologată unei „întemeieri a Lumii“. Nu este nicidecum vorba de o speculaÈ›ie teoretică, ci de o experiență religioasă primară, anterioară oricărei reflecÈ›ii asupra Lumii. Constituirea Lumii este posibilă datorită rupturii produse în spaÈ›iu, care dezvăluie „punctul fix“, axul central al oricărei orientări viitoare. Cînd sacrul se manifestă printr-o hierofanie oarecare, nu se produce doar o ruptură în spaÈ›iul omogen, ci È™i revelaÈ›ia unei realități absolute, care se opune non-realității imensei întinderi înconjurătoare. Manifestarea sacrului întemeiază ontologic Lumea. ÃŽn întinderea omogenă È™i nemărginită, unde nu există nici un punct de reper È™i nici o posibilitate de orientare, hierofania dezvăluie un „punct fix“ absolut, un „Centru“. Se poate aÈ™adar vedea cum anume descoperirea, adică revelaÈ›ia spaÈ›iului sacru, are pentru omul religios o valoare existenÈ›ială; nimic nu poate începe, nimic nu se poate face fără o orientare prealabilă, È™i orice orientare presupune dobîndirea unui punct fix. Iată de ce omul religios s-a străduit să se aÈ™eze în „Centrul Lumii“. Ca să trăieÈ™ti în Lume, trebuie mai întîi s-o întemeiezi, È™i nici o lume nu se poate naÈ™te în „haosul“ spaÈ›iului profan, care este omogen È™i relativ. Descoperirea sau proiecÈ›ia unui punct fix — „Centrul“ — echivalează cu Facerea Lumii; exemplele ce urmează vor demonstra cît se poate de limpede valoarea cosmogonică a orientării rituale È™i a construirii spaÈ›iului sacru. Pentru experienÈ›a profană, spaÈ›iul este, dimpotrivă, omogen È™i neutru; nu există nici o ruptură care să determine deosebiri calitative între diversele părÈ›i ale masei sale. SpaÈ›iul geometric poate fi împărÈ›it È™i delimitat în orice direcÈ›ie, dar structura sa nu determină nici o diferenÈ›iere calitativă È™i nici o orientare. Conceptul de spaÈ›iu geometric, omogen È™i neutru nu trebuie nicidecum confundat cu experienÈ›a spaÈ›iului profan, care se opune experienÈ›ei spaÈ›iului sacru, singura care ne interesează în acest caz. Conceptul de spaÈ›iu omogen È™i istoria acestui concept (cunoscut în gîndirea filozofică È™i È™tiinÈ›ifică încă din Antichitate) reprezintă o altă temă, pe care nu ne propunem s-o abordăm. Subiectul cercetării noastre este experienÈ›a spaÈ›iului, aÈ™a cum este ea trăită de omul religios, de omul care respinge sacralitatea Lumii, asumînd doar o existență „profană“, purificată de orice presupoziÈ›ie religioasă. Această existență profană nu se întîlneÈ™te niciodată în stare pură. Oricare ar fi gradul de desacralizare a Lumii la care a ajuns, omul care a optat pentru o viață profană nu reuÈ™eÈ™te să abolească total comportamentul religios. Pînă È™i existenÈ›a cea mai desacralizată păstrează încă urmele unei valorizări religioase a Lumii. Ne vom mărgini deocamdată să comparăm cele două experienÈ›e: cea a spaÈ›iului sacru È™i cea a spaÈ›iului profan. ImplicaÈ›iile celei dintîi sunt, după cum s-a văzut, dezvăluirea unui spaÈ›iu sacru care permite dobîndirea unui „punct fix“, orientarea în haosul omogen, „întemeierea Lumii“ È™i trăirea reală. Dimpotrivă, experienÈ›a profană menÈ›ine omogenitatea È™i deci relativitatea spaÈ›iului. Orientarea adevărată dispare, deoarece „punctul fix“ nu mai are un statut ontologic unic, apărînd È™i dispărînd în funcÈ›ie de nevoile zilnice. De fapt, nu mai există nici un fel de „Lume“, ci doar niÈ™te fragmente ale unui univers sfărîmat, o masă amorfă alcătuită dintr-un număr infinit de „locuri“ mai mult sau mai puÈ›in „neutre“, în care omul se miÈ™că, mînat de obligaÈ›iile unei existenÈ›e integrate într-o societate industrială. Și totuÈ™i, în această experiență a spaÈ›iului profan continuă să intervină valori care amintesc mai mult sau mai puÈ›in de lipsa de omogenitate care caracterizează experienÈ›a religioasă a spaÈ›iului. Mai există locuri privilegiate, calitativ deosebite de celelalte: È›inutul natal, locul primei iubiri, o stradă ori un colÈ› din primul oraÈ™ străin văzut în tinereÈ›e. Toate aceste locuri păstrează, chiar pentru omul cel mai nereligios, o calitate excepÈ›ională, „unică“, pentru că reprezintă „locuri sfinte“ ale Universului său privat, ca È™i cum această ființă nereligioasă ar fi avut revelaÈ›ia unei alte realități decît aceea la care participă prin existenÈ›a sa de zi cu zi. Iată un exemplu demn de reÈ›inut de comportare „criptoreligioasă“ a omului profan. Vom mai întîlni È™i alte dovezi ale acestui mod de degradare È™i de desacralizare a valorilor È™i a comportamentelor religioase, a căror semnificaÈ›ie profundă o vom putea înÈ›elege mai tîrziu. TEOFANIE ȘI SEMNE Pentru a evidenÈ›ia lipsa de omogenitate a spaÈ›iului, aÈ™a cum este ea trăită de către omul religios, putem recurge la un exemplu cît se poate de banal, È™i anume o biserică dintr-un oraÈ™ modern. Pentru credincios, biserica face parte dintr-un spaÈ›iu diferit de strada pe care se găseÈ™te. UÈ™a care se deschide spre interiorul bisericii marchează o ruptură. Pragul care desparte cele două spaÈ›ii arată în acelaÈ™i timp distanÈ›a dintre cele două moduri de existență, cel profan È™i cel religios. Pragul este totodată graniÈ›a care deosebeÈ™te È™i desparte două lumi È™i locul paradoxal de comunicare dintre ele, punctul în care se face trecerea de la lumea profană la lumea sacră. Pragul din locuinÈ›ele omeneÈ™ti îndeplineÈ™te aceeaÈ™i funcÈ›ie rituală; aÈ™a se explică È™i consideraÈ›ia de care se bucură. Trecerea pragului casei este însoÈ›ită de numeroase rituri: oamenii se închină ori îngenunchează dinaintea lui, îl ating smerit cu mîna È™i aÈ™a mai departe. Pragul are „paznici“: zei È™i spirite care apără intrarea atît de răutatea oamenilor, cît È™i de puterile diavoleÈ™ti ori de boli. Jertfele către „paznici“ sunt făcute pe prag, È™i tot aici se făceau È™i judecățile, în unele culturi paleo-orientale (Babilon, Egipt, Israel). Pragul, uÈ™a arată în chip nemijlocit È™i concret continuitatea spaÈ›iului; de aici decurge marea lor importanță religioasă, care se explică prin faptul că reprezintă simboluri È™i vehicule ale trecerii. Putem înÈ›elege, aÈ™adar, de ce biserica face parte dintr-un spaÈ›iu deosebit de aglomerările umane care o înconjoară. ÃŽn interiorul incintei sacre, lumea profană este depășită. Această posibilitate de transcendență este exprimată, la nivelurile de cultură mai arhaice, prin diferitele imagini ale unei deschideri: aici, în incinta sacră, comunicarea cu zeii devine posibilă; în consecință, trebuie să existe o „poartă“ către înalt, pe unde zeii pot coborî pe Pămînt È™i pe unde omul poate urca simbolic în cer. Vom vedea în cele ce urmează că aÈ™a s-a întîmplat în multe religii: templul este de fapt o „deschidere“ spre înalt È™i asigură comunicarea cu lumea zeilor. Orice spaÈ›iu sacru implică o hierofanie, o izbucnire a sacrului, care duce la desprinderea unui teritoriu din mediul cosmic înconjurător È™i la transformarea lui calitativă. „Iacov a visat, la Haran, că era o scară, sprijinită pe pămînt, iar cu vîrful atingea cerul, iar îngerii lui Dumnezeu se suiau È™i se pogorau pe ea. Apoi s-a arătat Domnul în capul scării È™i i-a zis: «Eu sunt Domnul, Dumnezeul lui Avraam, tatăl tău», s-a deÈ™teptat din somn È™i, spăimîntîndu-se, a zis: «Cît de înfricoșător este locul acesta! Aceasta nu e alta fără numai casa lui Dumnezeu, aceasta e poarta cerului!» Și a luat piatra ce È™i-o pusese căpătîi, a pus-o stîlp È™i a turnat pe vîrful ei untdelemn. Iacov a pus locului aceluia numele Betel (casa lui Dumnezeu)“ (Facerea, 28, 12–19). Simbolismul cuprins în expresia „Poarta Cerurilor“ este deosebit de bogat È™i de complex: teofania consacră un loc prin simplul fapt că-l face „deschis“ către înalt, adică asigură comunicarea lui cu Cerul, punct paradoxal de trecere de la un mod de existență la altul. Vom întîlni exemple È™i mai clare în acest sens: sanctuarele, care sunt „PorÈ›i ale Cerurilor“, locuri de trecere între Cer È™i Pămînt. Adesea nu este nici măcar nevoie de o teofanie sau de o hierofanie propriu-zise: un semn oarecare poate arăta sacralitatea unui loc. „Legenda spune că vrăjitorul care a întemeiat El-Hemel la sfîrÈ™itul veacului al XVI-lea s-a oprit să înnopteze lîngă izvor È™i a înfipt un băț în pămînt. A doua zi a vrut să-l ia È™i să-È™i urmeze calea, dar a văzut că bățul prinsese rădăcini È™i înmugurise. Văzînd în aceasta voinÈ›a Domnului, a hotărît să se aÈ™eze în acel loc.“1 Semnul purtător de semnificaÈ›ie religioasă introduce, aÈ™adar, un element absolut È™i pune capăt relativității È™i confuziei. Ceva ce nu È›ine de această lume s-a manifestat în chip apodictic È™i a stabilit astfel o orientare ori o comportare. Cînd nu se arată nici un semn în împrejurimi, acesta este provocat. Se practică, de pildă, un soi de evocatio cu ajutorul animalelor, care arată în care loc anume se poate înălÈ›a un sanctuar ori întemeia un sat. Sunt evocate forÈ›e sau figuri sacre, în scopul imediat al orientării în spaÈ›iul omogen. Este cerut un semn care să pună capăt încordării provocate de relativitate È™i neliniÈ™tii create de dezorientare, pentru a se găsi un punct de sprijin absolut. De exemplu, este urmărită o fiară sălbatică È™i, în locul în care aceasta este ucisă, e ridicat sanctuarul; sau i se dă drumul unui animal domestic — de pildă un taur —, apoi este căutat după cîteva zile È™i sacrificat în locul unde este găsit. Aici va fi ridicat altarul, iar satul va fi construit de jur-împrejur. ÃŽn toate aceste cazuri, sacralitatea locului este arătată de animale: oamenii nu au aÈ™adar libertatea de a alege locul sacru; ei nu fac decît să-l caute È™i să-l descopere cu ajutorul unor semne misterioase. Aceste cîteva exemple înfățiÈ™ează diferitele mijloace prin care omul religios are revelaÈ›ia unui loc sacru. ÃŽn fiecare din aceste cazuri, hierofaniile au anulat omogenitatea spaÈ›iului, dezvăluind acel „punct fix“. De vreme ce omul religios nu poate trăi decît într-o atmosferă pătrunsă de sacru, este cît se poate de limpede că spaÈ›iul va fi consacrat printr-o mulÈ›ime de tehnici. Sacrul înseamnă, cum am văzut, realul prin excelență, adică puterea, eficienÈ›a, izvorul vieÈ›ii È™i al fecundității. DorinÈ›a omului religios de a trăi în sacru înseamnă de fapt dorinÈ›a lui de a se situa în realitatea obiectivă, de a nu se lăsa paralizat de relativitatea fără sfîrÈ™it a experienÈ›elor pur subiective, de a trăi într-o lume reală È™i eficientă È™i nu într-o iluzie. Acest comportament se verifică pe toate planurile existenÈ›ei sale, fiind evident mai ales în dorinÈ›a omului religios de a se miÈ™ca într-o lume sanctificată, adică într-un spaÈ›iu sacru. Este ceea ce a dus la elaborarea tehnicilor de orientare, care nu sunt altceva decît tehnici de construire a spaÈ›iului sacru. Nu este nicidecum vorba de o lucrare omenească, pentru că nu prin strădania sa izbuteÈ™te omul să consacre un spaÈ›iu. Ritualul prin care omul construieÈ™te un spaÈ›iu sacru este de fapt eficient doar în măsura în care reproduce lucrarea zeilor. Spre a înÈ›elege mai bine nevoia construirii rituale a spaÈ›iului sacru, trebuie să insistăm puÈ›in asupra concepÈ›iei tradiÈ›ionale despre „Lume“: ne vom da seama imediat că orice „lume“ este pentru omul religios o „lume sacră“. HAOS ȘI COSMOS Societățile tradiÈ›ionale se caracterizează prin opoziÈ›ia implicită între teritoriul locuit È™i spaÈ›iul necunoscut È™i nedeterminat care înconjoară acest teritoriu: primul este „Lumea“ (mai precis „lumea noastră“), Cosmosul; celălalt nu mai este un Cosmos, ci un fel de „altă lume“, un spaÈ›iu străin, haotic, plin de larve, demoni, „străini“ (asimilaÈ›i de altfel duhurilor È™i fantomelor). Această ruptură în spaÈ›iu s-ar datora, la prima vedere, opoziÈ›iei între un teritoriu locuit È™i organizat, deci „cosmicizat“, È™i spaÈ›iul necunoscut care se întinde dincolo de graniÈ›ele sale: pe de o parte există un „Cosmos“, pe de altă parte un „Haos“. Dar, dacă un teritoriu locuit este un „Cosmos“, aceasta se întîmplă tocmai pentru că a fost în prealabil consacrat, pentru că, într-un fel sau altul, este o lucrare a zeilor sau poate să comunice cu lumea lor. „Lumea“ (adică „lumea noastră“) este un univers în care sacrul s-a manifestat È™i unde ruptura de nivel este aÈ™adar posibilă È™i repetabilă. Toate acestea reies cu mare limpezime din ritualul vedic al luării în stăpînire a unui teritoriu: stăpînirea este legitimată de ridicarea unui altar al focului închinat lui Agni. „PoÈ›i spune că te-ai aÈ™ezat după ce ai înălÈ›at un altar al focului (garha-patya), È™i toÈ›i aceia care înalță altarul focului sunt aÈ™ezaÈ›i de drept“ ( atapatha Brahma1a, VII, I, I, 1-4). Prin înălÈ›area unui altar al focului, Agni devine prezent È™i astfel se asigură comunicarea cu lumea zeilor; spaÈ›iul altarului devine un spaÈ›iu sacru. SemnificaÈ›ia ritualului este însă mult mai complexă È™i, dacă È›inem seama de toate elementele sale, înÈ›elegem de ce anume consacrarea unui teritoriu echivalează cu cosmicizarea lui. ÃŽntr-adevăr, înălÈ›area unui altar în cinstea lui Agni nu este altceva decît reproducerea, la scară microcosmică, a CreaÈ›iei. Apa în care se înmoaie lutul este asimilată Apei primordiale; lutul din care se face temelia altarului reprezintă Pămîntul; pereÈ›ii laterali reprezintă Atmosfera È™i aÈ™a mai departe. ConstrucÈ›ia este însoÈ›ită de rostirea unor cuvinte care arată limpede care anume din regiunile cosmice este creată (Shatapatha Brahma1a, I, IX, 2, 29 etc.). Altfel spus, înălÈ›area unui altar al focului, care legitimează luarea în stăpînire a unui teritoriu, echivalează cu o cosmogonie. Un teritoriu necunoscut, străin, neocupat (ceea ce înseamnă adesea: neocupat de „ai noÈ™tri“) face parte încă din modalitatea fluidă È™i larvară a „Haosului“. Ocupîndu-l È™i, mai ales, aÈ™ezîndu-se pe acest teritoriu, omul îl transformă simbolic în Cosmos, printr-o repetare rituală a cosmogoniei. Ceea ce va deveni „lumea noastră“ trebuie mai întîi să fie „creat“, È™i orice creaÈ›ie are un model exemplar: Crearea Universului de către zei. Cînd s-au înstăpînit în Islanda (land-nama) È™i au defriÈ™at-o, coloniÈ™tii scandinavi n-au socotit că fac un lucru nou, nici o muncă omenească È™i profană. Ceea ce făceau nu era pentru ei altceva decît repetarea unui act primordial, È™i anume transformarea Haosului în Cosmos prin actul divin al CreaÈ›iei. Muncind pămîntul sterp, nu făceau decît să repete actul zeilor care organizaseră Haosul dîndu-i o structură, forme È™i norme.2 Fie că este vorba de defriÈ™area unui È›inut sălbatic, de cucerirea È™i de ocuparea unui teritoriu locuit de „alte“ fiinÈ›e omeneÈ™ti, luarea în stăpînire rituală trebuie oricum să repete cosmogonia. Din perspectiva societăților arhaice, tot ce nu este „lumea noastră“ nu este încă o „lume“. Nu te „înstăpîneÈ™ti“ peste un teritoriu decît creîndu-l din nou, altfel spus consacrîndu-l. Acest comportament religios față de È›inuturile necunoscute s-a prelungit, chiar în Occident, pînă spre începutul timpurilor moderne. Conchistadorii spanioli È™i portughezi luau în stăpînire, în numele lui Cristos, teritorii pe care le descoperiseră È™i le cuceriseră. ÃŽnălÈ›area Crucii consacra È›inutul È™i însemna într-un fel o „nouă naÈ™tere“: prin Cristos, „cele vechi au trecut, iată toate s-au făcut noi“ (II, Corinteni, 5, 17). Þara abia descoperită era „înnoită“, „re-creată“ prin Cruce. CONSACRAREA UNUI LOC: REPETAREA COSMOGONIEI Cosmicizarea teritoriilor necunoscute este întotdeauna o consacrare: organizarea unui spaÈ›iu repetă lucrarea exemplară a zeilor. Legătura strînsă dintre cosmicizare È™i consacrare este dovedită la nivelurile elementare de cultură, de pildă la nomazii australieni, a căror economie se află încă în stadiul culesului fructelor È™i al vînătorii de animale mici. Conform tradiÈ›iei unui trib arunta, numit achilpa, FiinÈ›a divină Numbakula a „cosmicizat“ în timpuri mitice ceea ce avea să devină teritoriul lui, l-a creat pe StrămoÈ™ È™i a întemeiat instituÈ›iile tribului. AcelaÈ™i Numbakula a făcut din trunchiul unui arbore de cauciuc stîlpul sacru (kauwa-auwa); după ce l-a lipit cu sînge, s-a urcat în vîrful lui È™i s-a făcut nevăzut în Cer. Stîlpul închipuie axul cosmic, pentru că teritoriul din jurul lui devine locuibil È™i se transformă într-o „lume“. Rolul ritual al stîlpului sacru este de mare însemnătate: cei din tribul achilpa îl poartă cu ei peste tot È™i-È™i aleg drumul după cum se înclină stîlpul, ceea ce le permite să se deplaseze întruna fără să iasă din „lumea lor“ È™i fără să întrerupă comunicarea cu Cerul în care a dispărut Numbakula. Dacă stîlpul se frînge, este o adevărată nenorocire; aceasta înseamnă într-un fel „sfîrÈ™itul Lumii“, întoarcerea în Haos. ÃŽntr-un mit amintit de Spencer È™i Gillen, stîlpul sacru s-a frînt într-o zi È™i întregul trib a fost cuprins de spaimă; membrii tribului au rătăcit o vreme, apoi s-au aÈ™ezat pe pămînt È™i s-au lăsat să moară.3 Iată un exemplu minunat atît al funcÈ›iei cosmologice a stîlpului ritual, cît È™i al rolului său soteriologic: pe de o parte, kauwa-auwa reproduce stîlpul folosit de Numbakula pentru cosmicizarea Lumii, iar pe de altă parte, tribul achilpa crede că stîlpul îi înlesneÈ™te comunicarea cu tărîmul ceresc. Or, existenÈ›a umană nu este posibilă decît prin această comunicare permanentă cu Cerul. „Lumea celor din tribul achilpa nu devine cu adevărat a lor decît în măsura în care reproduce Cosmosul organizat È™i sanctificat de Numbakula. Nu se poate trăi fără o „deschidere“ spre transcendent; altfel spus, nu se poate trăi în „Haos“. ÃŽn clipa în care contactul cu transcendentul s-a întrerupt, existenÈ›a în lume nu mai este posibilă È™i cei din tribul achilpa se lasă să moară. AÈ™ezarea într-un teritoriu înseamnă de fapt consacrarea lui. Cînd aÈ™ezarea nu mai este provizorie, ca la nomazi, ci permanentă, ca la sedentari, ea implică o hotărîre vitală, care priveÈ™te existenÈ›a întregii comunități. „AÈ™ezarea“ într-un loc anume, organizarea, locuirea lui sunt acÈ›iuni care presupun o alegere existenÈ›ială: alegerea unui Univers care va fi asumat prin „creaÈ›ie“. Or, acest „Univers“ este întotdeauna replica Universului exemplar, creat È™i locuit de zei: el face aÈ™adar parte din lucrarea sfîntă a zeilor. Stîlpul sacru al tribului achilpa „susÈ›ine“ lumea acestuia È™i îi asigură comunicarea cu Cerul. Este prototipul unei imagini cosmologice care a cunoscut o largă răspîndire: aceea a stîlpilor cosmici pe care se sprijină Cerul È™i care deschid în acelaÈ™i timp calea către lumea zeilor. ÃŽnainte de creÈ™tinare, celÈ›ii È™i germanii mai păstrau cultul acestor stîlpi sacri. Chronicum laurissense breve, scrisă prin anul 800, arată cum Carol cel Mare, în timpul unui război cu saxonii (772), a poruncit să fie dărîmat un templu din oraÈ™ul Eresburg, precum È™i lemnul sacru al „vestitului Irmensûl“. Rudolf de Fulda (prin 860) precizează că vestitul stîlp este „coloana Universului, pe care se sprijină aproape toate lucrările“ (universalis columna quasi sustinens omnia). AceeaÈ™i imagine cosmologică se regăseÈ™te la romani (HoraÈ›iu, Ode, III, 3), în India antică, cu skambha, Stîlpul cosmic (Rig Veda, I, 105; X, 89, 4 etc.), dar È™i la locuitorii insulelor Canare È™i în culturi foarte îndepărtate, precum cea a populaÈ›iei kwakiutl (Columbia britanică) ori nad’a din insula Flores (Indonezia). După credinÈ›a populaÈ›iei kwakiutl, un stîlp de aramă trece prin cele trei niveluri cosmice (lumea de jos, Pămîntul, Cerul); acolo unde stîlpul pătrunde în Cer se află „Poarta Lumii de sus“. Calea Lactee nu este altceva decît imaginea, vizibilă pe Cer, a Stîlpului cosmic. Universul, această lucrare a zeilor, este preluat însă È™i imitat de către oameni, la scara È™i după puterile lor. Axis mundi, care se vede pe Cer sub forma Căii Lactee, este prezent în casa de cult sub forma unui stîlp sacru. Acesta este un trunchi de cedru, lung de zece-doisprezece metri, din care mai mult de jumătate iese prin acoperiÈ™ul casei de cult. Stîlpul are un rol de căpetenie în ceremonii, pentru că el conferă casei o structură cosmică. ÃŽn cîntecele rituale, casa este numită „lumea noastră“, iar candidaÈ›ii la iniÈ›iere adăpostiÈ›i în această casă rostesc: „Sunt în Centrul Lumii… Sunt aproape de Stîlpul Lumii“ etc.4 Asimilarea Stîlpului cosmic cu stîlpul sacru È™i a casei de cult cu Universul se întîlneÈ™te È™i la populaÈ›ia nad’a din insula Flores. Stîlpul de sacrificiu este numit „Stîlpul Cerului“ È™i, conform credinÈ›ei, susÈ›ine bolta cerească. „CENTRUL LUMII“ Strigătul neofitului kwakiutl: „Sunt în Centrul Lumii!“ ne dezvăluie încă de la început una dintre semnificaÈ›iile cele mai profunde ale spaÈ›iului sacru. Acolo unde s-a petrecut, printr-o hierofanie, o ruptură de nivel a avut loc în acelaÈ™i timp o „deschidere“ pe sus (lumea divină) sau pe jos (regiunile inferioare, lumea morÈ›ilor). Cele trei niveluri cosmice — Pămîntul, Cerul, regiunile inferioare — pot astfel comunica. Această comunicare este uneori exprimată cu ajutorul imaginii unei coloane universale, Axis mundi, care leagă È™i susÈ›ine în acelaÈ™i timp Cerul È™i Pămîntul È™i care este înfipt în lumea de jos (ceea ce este numit îndeobÈ™te „Infern“). O asemenea coloană cosmică nu se poate afla decît în chiar centrul Universului, pentru că întreaga lume locuibilă se întinde de jur împrejur. Ne găsim, aÈ™adar, în faÈ›a unei înlănÈ›uiri de concepÈ›ii religioase È™i de imagini cosmologice, legate între ele, alcătuind un sistem care ar putea fi numit „sistemul Lumii“ societăților tradiÈ›ionale: a) un loc sacru este o ruptură în omogenitatea spaÈ›iului; b) această ruptură este reprezentată de o „deschidere“ care permite trecerea dintr-o regiune cosmică în alta (de la Cer la Pămînt È™i invers: de la Pămînt la lumea inferioară); c) comunicarea cu Cerul este exprimată printr-un anumit număr de imagini care privesc toate acel Axis mundi: stîlp (cf. universalis columna), scară (cf. scara lui Iacov), munte, arbore, liană etc.; d) în jurul axului cosmic se întinde „Lumea“ (= „lumea noastră“), È™i deci axul se află „în mijloc“, în „buricul Pămîntului“, este Centrul Lumii. Din acest „sistem al Lumii“ tradiÈ›ional s-a născut un mare număr de credinÈ›e, mituri È™i rituri, pe care însă nu ne propunem să le amintim aici. Ne vom opri la cîteva exemple doar, alese din civilizaÈ›ii diferite, care ne pot ajuta să înÈ›elegem rolul spaÈ›iului sacru în viaÈ›a societăților tradiÈ›ionale, oricare ar fi aspectul sub care se prezintă acest spaÈ›iu sacru: loc sfînt, casă de cult, cetate, „Lume“. ÃŽntîlnim pretutindeni simbolismul Centrului Lumii, care ne ajută să înÈ›elegem, în majoritatea cazurilor, comportamentul tradiÈ›ional față de „spaÈ›iul de viață“. Să începem printr-un exemplu care ne dezvăluie încă de la început coerenÈ›a È™i complexitatea acestui simbolism: Muntele cosmic. Am văzut mai înainte că muntele se numără printre imaginile care reflectă legătura dintre Cer È™i Pămînt; este aÈ™adar socotit ca fiind în Centrul Lumii. ÃŽntîlnim în numeroase culturi asemenea munÈ›i, mitici sau reali, aflaÈ›i în Centrul Lumii: Meru în India, Haraberezaiti în Iran, muntele mitic numit „Muntele Þărilor“ în Mesopotamia, Gerizim, căruia i se spunea È™i „Buricul Pămîntului, în Palestina“.6 Fiind un Axis mundi care leagă Cerul de Pămînt, Muntele sacru atinge într-un fel Cerul È™i reprezintă punctul cel mai înalt al Lumii; teritoriul care-l înconjoară È™i care alcătuieÈ™te „lumea noastră“ este deci considerat È›inutul cel mai înalt. Este ceea ce se spune în tradiÈ›ia israelită: fiind È›inutul cel mai înalt, Palestina nu a fost acoperită de apele Potopului.7 După tradiÈ›ia islamică, locul cel mai înalt de pe Pămînt este Ka’ba, pentru că „Steaua Polară arată că acesta se găseÈ™te în dreptul centrului Cerului“8. CreÈ™tinii socotesc că în vîrful Muntelui cosmic se află Golgota. Toate aceste credinÈ›e exprimă unul È™i acelaÈ™i sentiment, profund religios: „lumea noastră“ este un pămînt sfînt, pentru că este locul cel mai apropiat de Cer, pentru că de aici, de la noi, se poate ajunge la Cer; lumea noastră este aÈ™adar un „loc înalt“. ÃŽn limbaj cosmologic, această concepÈ›ie religioasă înseamnă proiecÈ›ia teritoriului nostru privilegiat în vîrful Muntelui cosmic. SpeculaÈ›iile de mai tîrziu au dus la tot felul de concluzii, printre care cea pe care tocmai am amintit-o, È™i anume că Pămîntul sfînt n-a fost înecat de Potop. AcelaÈ™i simbolism al Centrului stă la baza altor serii de imagini cosmologice È™i de credinÈ›e religioase, dintre care nu le putem reÈ›ine decît pe cele mai importante: a) oraÈ™ele sfinte È™i sanctuarele se află în Centrul Lumii; b) templele sunt replici ale Muntelui cosmic È™i deci reprezintă „legătura“ prin excelență dintre Cer È™i Pămînt; c) temeliile templelor coboară adînc în regiunile inferioare. Cîteva exemple vor fi suficiente. Vom încerca apoi să integrăm toate aceste aspecte diferite ale aceluiaÈ™i sistem de simboluri È™i vom vedea mai limpede cît sunt de coerente aceste concepÈ›ii tradiÈ›ionale despre Lume. Capitala Suveranului chinez desăvîrÈ™it se află în Centrul Lumii: în ziua solstiÈ›iului de vară, la amiază, gnomonul nu trebuie să facă umbră.9 AcelaÈ™i simbolism se întîlneÈ™te la templul din Ierusalim: stînca pe care fusese înălÈ›at era „buricul Pămîntului“. Pelerinul islandez Nicolaus de Therva, care a călătorit la Ierusalim în secolul al XII–lea, scria de la Sfîntul Mormînt: „Aici este mijlocul Lumii; aici, în ziua solstiÈ›iului de vară, lumina Soarelui cade drept din Cer.“10 AceeaÈ™i concepÈ›ie o aflăm în Iran: È›ara Iranului (Airyanam Vaejah) este centrul È™i inima Lumii. Tot aÈ™a cum inima se găseÈ™te în centrul corpului, „țara Iranului este mai preÈ›ioasă decît toate celelalte țări pentru că este aÈ™ezată în mijlocul Lumii“11. Despre Shiz, „Ierusalimul“ iranienilor (pentru că se găsea în Centrul Lumii), se spunea că este locul de unde izvorîse puterea regilor È™i de asemenea oraÈ™ul unde se născuse Zarathustra.12 Cît despre asimilarea templelor cu MunÈ›ii cosmici È™i funcÈ›ia acestora de „legătură“ între Pămînt È™i Cer, numele înseÈ™i ale turnurilor È™i ale sanctuarelor babiloniene stau mărturie în acest sens: „Muntele Casei“, „Casa Muntelui tuturor Pămînturilor“, „Muntele Furtunilor“, „Legătura dintre Cer È™i Pămînt“ È™i aÈ™a mai departe. Zigurat–ul era de fapt un Munte cosmic: cele È™apte etaje reprezentau cele È™apte ceruri planetare; urcîndu–le, preotul ajungea în vîrful Universului. Un simbolism asemănător stă la baza uriaÈ™ei construcÈ›ii a templului din Barabudur, în Java, care este clădit ca un munte artificial. UrcuÈ™ul lui echivalează cu o călătorie extatică în Centrul Lumii; ajungînd la terasa de sus, pelerinul realizează o ruptură de nivel, pătrunzînd într–o „regiune pură“, care transcende lumea profană. Dur–an–ki, „legătura dintre Cer È™i Pămînt“: astfel erau numite multe sanctuare babiloniene (ca de pildă cele de la Nippur, Larsa, Sippar etc.). Babilonul avea È™i el o mulÈ›ime de nume, precum „Casa de la Temelia Cerului È™i a Pămîntului“, „Legătura dintre Cer È™i Pămînt“. Babilonul făcea însă legătura dintre Pămînt È™i regiunile inferioare, pentru că oraÈ™ul fusese înălÈ›at pe bâb–apsû, „Poarta lui Apsû“, apsû fiind numele dat Apelor haosului dinaintea CreaÈ›iei. AceeaÈ™i tradiÈ›ie se întîlneÈ™te la evrei: stînca pe care se înalță templul din Ierusalim cobora adînc în tehôm, echivalentul ebraic pentru apsû. Tot aÈ™a cum Babilonul se înălÈ›a pe „Poarta lui Apsû“, stînca templului din Ierusalim era aÈ™ezată peste „gura lui tehôm“.13 Apsû È™i tehôm reprezintă în acelaÈ™i timp „Haosul“ acvatic, modalitatea preformală a materiei cosmice È™i lumea MorÈ›ii, a tot ceea ce precedă viaÈ›a È™i vine după ea. „Poarta lui Apsû“ È™i stînca aÈ™ezată peste „gura lui tehôm“ arată nu numai punctul de întretăiere, È™i deci de comunicare, dintre lumea inferioară È™i Pămînt, ci È™i deosebirea de regim ontologic dintre cele două planuri cosmice. Există o ruptură de nivel între tehôm È™i stînca Templului care se află aÈ™ezată peste „gura“ lui, închizînd această trecere de la virtual la formal, de la moarte la viață. Haosul acvatic care a precedat CreaÈ›ia simbolizează în acelaÈ™i timp întoarcerea în amorf, care se face prin moarte, revenirea la modalitatea larvară a existenÈ›ei. Dintr–un anumit punct de vedere, regiunile inferioare pot fi omologate cu regiunile pustii È™i necunoscute care înconjoară teritoriul locuit: lumea de jos, deasupra căreia se află aÈ™ezat temeinic „Cosmosul“ nostru, corespunde „Haosului“ care se întinde dincolo de graniÈ›ele sale. „LUMEA NOASTRÓ SE AFLà ÎNTOTDEAUNA IN CENTRU Tot ce am afirmat pînă acum ne arată că „lumea adevărată“ se află întotdeauna în „mijloc“, în „Centru“, pentru că aici se produce ruptura de nivel, comunicarea dintre cele trei zone cosmice. Cosmosul este întotdeauna desăvîrÈ™it, oricare i–ar fi întinderea. O È›ară întreagă (Palestina), un oraÈ™ (Ierusalimul), un sanctuar (Templul din Ierusalim) înfățiÈ™ează deopotrivă o imagine a lumii, imago mundi. Flavius Josephus arăta, cu privire la simbolismul Templului, că „Marea“, adică regiunile inferioare, era închipuită de curte, sanctuarul reprezenta Pămîntul, iar Sfîntul SfinÈ›ilor, Cerul (Ant. Jud. III, VII, 7). Constatăm aÈ™adar că imago mundi, ca È™i „Centrul“, se repetă în interiorul lumii locuite. Palestina, Ierusalimul È™i Templul din Ierusalim reprezintă fiecare È™i toate laolaltă imaginea Universului È™i Centrul Lumii. Această mulÈ›ime de „Centre“ È™i această repetare a imaginii Lumii la scări din ce în ce mai modeste se numără printre trăsăturile specifice ale societăților tradiÈ›ionale. Se impune, după părerea noastră, următoarea concluzie: omul societăților premoderne doreÈ™te să se afle cît mai aproape de Centrul Lumii. Știe că È›ara sa se găseÈ™te cu adevărat în mijlocul Pămîntului, că oraÈ™ul său este buricul Universului, că Templul sau Palatul sunt adevărate Centre ale Lumii; mai doreÈ™te È™i ca propria casă să se afle în Centru È™i să fie o imago mundi. După cum vom vedea, locuinÈ›ele sunt socotite ca fiind cu adevărat în Centrul Lumii È™i reproducînd, la scară microcosmică, Universul. Cu alte cuvinte, omul societăților tradiÈ›ionale nu putea trăi decît într–un spaÈ›iu „deschis“ către înalt, unde ruptura de nivel era simbolic asigurată È™i unde comunicarea cu lumea cealaltă, lumea „transcendentală“, era posibilă prin mijlocirea ritualurilor. FireÈ™te, sanctuarul, „Centrul“ prin excelență, era acolo, la îndemîna sa, în oraÈ™ul său, È™i nu trebuia decît să pătrundă în Templu ca să comunice cu lumea zeilor. ÃŽnsă homo religiosus simÈ›ea nevoia să trăiască mereu în Centru, ca australienii achilpa care duceau peste tot cu ei stîlpul sacru, Axis mundi, ca să nu se depărteze de Centru È™i să rămînă în legătură cu lumea supraterestră. Pe scurt, oricare ar fi dimensiunile spaÈ›iului său familiar — È›ara, oraÈ™ul, satul, casa —, omul societăților tradiÈ›ionale simte nevoia de a exista mereu într–o lume totală È™i organizată, într–un Cosmos. Un Univers ia naÈ™tere începînd din Centru È™i se întinde pornind de la un punct central care poate fi asemuit cu un „buric“. AÈ™a se naÈ™te È™i se dezvoltă Universul, după Rig Veda (X, 149): pornind de la un nucleu, de la un punct central. TradiÈ›ia evreiască este È™i mai explicită: „Cel Prea Sfînt a făcut lumea ca pe un embrion. Tot aÈ™a cum embrionul creÈ™te pornind de la buric, Dumnezeu a purces la Facerea Lumii de la buric, È™i de aici s–a răspîndit de jur împrejur.“ Și pentru că „buricul Pămîntului“, Centrul Lumii, este Þara sfîntă, Yoma spune: „Lumea a fost făcută pornind de la Sion.“14 Rabbi ben Gurion spunea că stînca Ierusalimului „poartă numele de Piatră de temelie a Pămîntului, pentru că de aici s–a desfășurat întreg Pămîntul“15. Pe de altă parte, deoarece crearea omului este o replică a cosmogoniei, primul om a fost alcătuit în „buricul Pămîntului“ (după tradiÈ›ia mesopotamiană), în Centrul Lumii (conform tradiÈ›iei iraniene), în Paradisul aflat în „buricul Pămîntului“ sau la Ierusalim (după tradiÈ›iile iudeo–creÈ™tine). Nici nu putea fi altfel, pentru că acest Centru este tocmai locul unde se petrece o ruptură de nivel, unde spaÈ›iul devine sacru, real prin excelență. Orice creaÈ›ie implică o supraabundență a realității, altfel spus o izbucnire a sacrului în lume. Rezultă aÈ™adar că orice construcÈ›ie sau fabricaÈ›ie are ca model exemplar cosmologia. Facerea Lumii devine arhetipul oricărui gest creator al omului, oricare ar fi planul său de referință. Am văzut că aÈ™ezarea într–un teritoriu repetă cosmogonia. După ce am desprins valoarea cosmogonică a Centrului, înÈ›elegem mai bine de ce orice aÈ™ezare umană repetă Facerea Lumii pornind de la un punct central („buricul“). Tot aÈ™a cum Universul se desfășoară È™i se dezvoltă pornind de la un Centru È™i se întinde spre cele patru puncte cardinale, satul se constituie pornind de la o răscruce. ÃŽn insula Bali È™i în unele regiuni din Asia, cînd încep pregătirile pentru construcÈ›ia unui sat, este căutată mai întîi o răscruce naturală, unde se întretaie perpendicular două drumuri. Pătratul construit pornind de la punctul central este o imago mundi. ÃŽmpărÈ›irea satului în patru sectoare, care presupune de altfel o împărÈ›ire paralelă a comunității, corespunde împărÈ›irii Universului în cele patru zări. Adesea este lăsat în mijlocul satului un loc gol, unde se va înălÈ›a mai tîrziu casa de cult, al cărei acoperiÈ™ închipuie Cerul (înfățiÈ™at adesea prin vîrful unui copac sau prin imaginea unui munte). Pe acelaÈ™i ax perpendicular, dar la celălalt capăt, se află lumea morÈ›ilor, reprezentată prin anumite animale (È™arpe, crocodil È™i altele) sau prin ideogramele tenebrelor.16 Simbolismul cosmic al satului este reluat în structura sanctuarului ori a casei de cult. La populaÈ›ia waropen, în Guineea, „casa bărbaÈ›ilor“ se află în mijlocul satului: acoperiÈ™ul ei reprezintă bolta cerească, cei patru pereÈ›i corespund celor patru direcÈ›ii din spaÈ›iu. ÃŽn insula Ceram, piatra sacră a satului reprezintă Cerul, È™i cele patru coloane de piatră pe care se sprijină simbolizează cei patru stîlpi care susÈ›in Cerul.17 ConcepÈ›ii asemănătoare se regăsesc la triburile algonkin È™i sioux: coliba sacră unde au loc iniÈ›ierile închipuie Universul. AcoperiÈ™ul colibei simbolizează bolta cerească, podeaua reprezintă Pămîntul, cei patru pereÈ›i — cele patru direcÈ›ii ale spaÈ›iului cosmic. ConstrucÈ›ia rituală a spaÈ›iului este subliniată de un triplu simbolism: cele patru uÈ™i, cele patru ferestre È™i cele patru culori trimit la cele patru puncte cardinale. ConstrucÈ›ia colibei sacre repetă aÈ™adar cosmogonia.18 ÃŽntîlnim, È™i nu este de mirare, o concepÈ›ie asemănătoare în Italia antică È™i la vechii germani. Este vorba de fapt de o idee arhaică È™i foarte răspîndită: cele patru zări sunt proiectate, pornind de la un Centru, în cele patru puncte cardinale. Mundus era, la romani, o groapă circulară împărÈ›ită în patru, fiind în acelaÈ™i timp imagine a Cosmosului È™i model exemplar al locuinÈ›ei sau aÈ™ezării omeneÈ™ti. S–a sugerat, È™i pe bună dreptate, că Roma quadrata ar trebui înÈ›eleasă nu ca avînd forma unui pătrat, ci ca fiind împărÈ›ită în patru.19 Mundus era evident asimilat cu omphalos, buricul pămîntului: OraÈ™ul (Urbs) se găsea în mijlocul unui orbis terrarum. S–a arătat că idei asemănătoare explică structura satelor È™i a oraÈ™elor germanice.20 ÃŽn contexte culturale extrem de variate, găsim mereu aceeaÈ™i schemă cosmologică È™i acelaÈ™i scenariu ritual: aÈ™ezarea într–un teritoriu echivalează cu întemeierea unei lumi. CETATE – COSMOS Dacă este adevărat că „lumea noastră“ este un Cosmos, orice atac din afară ar putea–o preface din nou în „Haos“. Și dacă „lumea noastră“ a fost întemeiată prin imitarea lucrării exemplare a zeilor, cosmogonia, adversarii care o atacă sunt asimilaÈ›i cu duÈ™manii zeilor, demonii, È™i mai cu seamă arhidemonului, Dragonul primordial învins de zei la începuturile timpurilor. Atacul asupra „lumii noastre“ este răzbunarea Dragonului mitic, care se răzvrăteÈ™te împotriva lucrării zeilor, Cosmosul, È™i se străduieÈ™te s–o nimicească. DuÈ™manii se numără printre puterile Haosului. Orice distrugere a unei cetăți înseamnă o întoarcere în Haos. Orice izbîndă asupra atacatorului repetă victoria exemplară a zeului asupra Dragonului (asupra „Haosului“). Din acest motiv, Faraonul era asimilat zeului Râ, învingătorul dragonului Apophis, în vreme ce duÈ™manii săi erau identificaÈ›i cu Dragonul mitic. Darius se considera un nou Thraetaona, erou mitic iranian, care ucisese un Dragon cu trei capete. ÃŽn tradiÈ›ia iudaică, regii păgîni erau înfățiÈ™aÈ›i cu trăsăturile Dragonului, ca de pildă Nabucodonosor descris de Ieremia (41, 34) sau Pompei din Psalmii lui Solomon (9, 29). Vom vedea È™i în cele ce urmează că Dragonul este reprezentarea exemplară a Monstrului marin, a Șarpelui primordial, simbol al Apelor cosmice, al Tenebrelor, al NopÈ›ii È™i al MorÈ›ii, pe scurt al amorfului È™i al virtualului, a tot ceea ce nu are încă o „formă“. Zeul a trebuit să învingă Dragonul È™i să-l ciopîrÈ›ească astfel încît să se poată naÈ™te Cosmosul. Marduk a alcătuit lumea din trupul monstrului marin Tiamat. Iahve a creat Universul după ce l–a învins pe monstrul primordial Rahab. Dar, după cum vom vedea, această izbîndă a zeului asupra Dragonului trebuie să se repete în chip simbolic în fiecare an, pentru că lumea trebuie creată din nou în fiecare an. La fel, izbînda zeilor asupra puterilor Tenebrelor, MorÈ›ii È™i Haosului se repetă cu fiecare victorie a cetății asupra cotropitorilor. Sistemele de apărare ale aÈ™ezărilor È™i ale cetăților au fost probabil la început magice: aceste sisteme, alcătuite din È™anÈ›uri, labirinturi, valuri de apărare, erau concepute astfel încît să poată împiedica mai curînd năvălirea demonilor È™i a sufletelor morÈ›ilor decît atacul fiinÈ›elor omeneÈ™ti. ÃŽn nordul Indiei, în vreme de epidemie, se desenează în jurul satului un cerc a cărui menire este să împiedice demonii bolii să pătrundă dincolo de această împrejmuire.21 ÃŽn Occidentul medieval, zidurile cetăților erau consacrate prin ritualuri spre a sluji de apărare împotriva Demonului, a Bolii È™i a MorÈ›ii. De altfel, în gîndirea simbolică, duÈ™manul–om este în chip firesc asimilat cu Demonul È™i cu Moartea. De fapt, rezultatul atacurilor, fi ele demonice ori militare, este întotdeauna acelaÈ™i: distrugerea, nimicirea, moartea. ÃŽn zilele noastre se folosesc aceleaÈ™i imagini cînd se face referire la primejdiile care amenință un anumit tip de civilizaÈ›ie: se vorbeÈ™te aÈ™adar de „haos“, „dezordine“, de „bezna“ în care se va cufunda „lumea noastră“. Toate aceste expresii înseamnă abolirea unei ordini, a unui Cosmos, a unei structuri organice, È™i recăderea într–o stare fluidă, amorfă, adică haotică. Aceasta dovedeÈ™te, după părerea noastră, că imaginile exemplare se mai păstrează în limbajul È™i în cliÈ™eele omului modern. Ceva din concepÈ›ia tradiÈ›ională despre Lume mai rămîne în comportamentul său, deÈ™i el nu este întotdeauna conÈ™tient de această moÈ™tenire din vremuri străvechi. ASUMAREA FACERII LUMII Trebuie să subliniem de la bun început deosebirea radicală dintre cele două comportamente — „tradiÈ›ional“ È™i „modern“ — față de locuinÈ›a omenească. Nu are rost să mai stăruim asupra valorii È™i funcÈ›iei locuinÈ›ei în societățile industriale, deoarece ele sunt îndeobÈ™te cunoscute. După un mare arhitect contemporan, Le Corbusier, casa este „o maÈ™ină de locuit“. Ea face parte, aÈ™adar, din nenumăratele maÈ™ini produse în serie în societățile industriale. ÃŽn lumea modernă, casa ideală trebuie să fie mai întîi de toate funcÈ›ională, adică să le permită oamenilor să muncească È™i să se odihnească, pentru ca apoi să poată din nou munci. „MaÈ™ina de locuit“ poate fi schimbată tot atît de des ca È™i bicicleta, frigiderul, automobilul. De asemenea, omul poate pleca din oraÈ™ul sau din È›inutul în care s–a născut, fără alt inconvenient decît cel impus de adaptarea la altă climă. Nu ne propunem să scriem istoria desacralizării treptate a locuinÈ›ei omeneÈ™ti. Acest proces face parte integrantă din uriaÈ™a transformare a Lumii, asumată de societățile industriale È™i înlesnită de desacralizarea Cosmosului, prin acÈ›iunea gîndirii È™tiinÈ›ifice È™i mai ales a răsunătoarelor descoperiri ale fizicii È™i chimiei. Ne vom putea întreba mai tîrziu dacă această secularizare a Naturii este într–adevăr definitivă, dacă omul modern nu mai are nici o posibilitate de a regăsi dimensiunea sacră a existenÈ›ei în Lume. După cum am văzut, È™i după cum vom putea vedea È™i mai limpede în cele ce urmează, anumite imagini tradiÈ›ionale, anumite urme ale comportamentului omului premodern se mai păstrează încă, mai „supravieÈ›uiesc“, chiar în societățile cele mai industrializate. Ceea ce ne interesează deocamdată este să aratăm care este, în stare pură, comportamentul tradiÈ›ional față de locuință È™i să desprindem acea Weltanschauung pe care o implică acest comportament. AÈ™ezarea într–un teritoriu, construirea unei locuinÈ›e presupun, spuneam, o hotărîre vitală atît pentru întreaga comunitate, cît È™i pentru individ. Este vorba de fapt de asumarea creării „lumii“ în care am ales să locuim. Trebuie deci imitată lucrarea zeilor, cosmogonia. Nu este lucru uÈ™or, pentru că există È™i cosmogonii tragice, sîngeroase: iar pentru că imită gesturile divine, omul trebuie să le repete. Dacă zeii au fost nevoiÈ›i să doboare È™i să sfîrtece un Monstru marin ori o Ființă primordială ca să alcătuiască apoi lumea, omul trebuie, la rîndul său, să–i imite atunci cînd își clădeÈ™te o lume a lui, o cetate ori o casă. ConstrucÈ›iile cer aÈ™adar jertfe sîngeroase sau simbolice, despre care se cuvin spuse cîteva cuvinte. Oricare ar fi structura unei societăți tradiÈ›ionale — fie că este alcătuită din vînători–păstori, din agricultori sau a ajuns în stadiul civilizaÈ›iei urbane —, locuinÈ›a este întotdeauna sanctificată pentru că este o imago mundi, iar lumea este o creaÈ›ie divină. Există însă mai multe feluri de omologare a locuinÈ›ei cu Cosmosul, tocmai pentru că există mai multe tipuri de cosmogonii. Ne vom mărgini, în acest stadiu, să amintim doar două mijloace prin care locuinÈ›a (înÈ›elegînd prin aceasta atît teritoriul, cît È™i casa) este transformată în Cosmos È™i capătă astfel valoare de imago mundi: a) asimilarea cu Cosmosul prin proiecÈ›ia celor patru zări pornind de la un punct central, în cazul unui sat, sau prin aÈ™ezarea simbolică a unui Axis mundi, în cazul locuinÈ›ei familiale; b) prin repetarea, într–un ritual de construcÈ›ie, a actului exemplar al zeilor, în urma căruia a luat naÈ™tere Lumea din corpul unui Dragon marin sau al unui UriaÈ™ primordial. Nu vom insista asupra deosebirii radicale de Weltanschauung dintre cele două mijloace de sanctificare a locuinÈ›ei, È™i nici asupra a ceea ce presupun ele din punct de vedere istoric È™i cultural. Vom spune doar că primul mijloc — „cosmicizarea“ unui spaÈ›iu prin proiecÈ›ia zărilor sau prin aÈ™ezarea unui Axis mundi — este atestat încă din stadiile cele mai arhaice de cultură (de pildă stîlpul kauwa–auwa al australienilor achilpa), în vreme ce cel de–al doilea pare să fi fost inaugurat de cultivatorii arhaici. Ceea ce ne interesează în cadrul acestei cercetări este faptul că, în toate culturile tradiÈ›ionale, locuinÈ›a comportă un aspect sacru È™i prin aceasta este o reflectare a Lumii. ÃŽntr–adevăr, locuinÈ›a populaÈ›iilor primitive arctice, nord–americane È™i nord–asiatice prezintă un stîlp central, asimilat cu Axis mundi, cu Stîlpul cosmic sau cu Arborele Lumii, care fac legătura, după cum am văzut mai înainte, dintre Pămînt È™i Cer. Cu alte cuvinte, simbolismul cosmic este cuprins în structura însăși a locuinÈ›ei. Cerul este conceput ca un cort uriaÈ™ susÈ›inut de un stîlp central: țăruÈ™ul cortului sau stîlpul central al casei sunt asimilaÈ›i cu Stîlpii Lumii È™i chiar numiÈ›i astfel. Jertfele în cinstea FiinÈ›ei cereÈ™ti supreme au loc chiar la picioarele acestui stîlp central, ceea ce arată cît de importantă este funcÈ›ia sa rituală. AcelaÈ™i simbolism s–a păstrat la păstorii crescători de animale din Asia Centrală, însă locuinÈ›a cu acoperiÈ™ conic sprijinit pe un stîlp central fiind aici înlocuită de iurtă, funcÈ›ia mitico–rituală a stîlpului este preluată de deschizătura din partea de sus, prin care iese fumul. La fel ca stîlpul (Axis mundi), copacul cu crengile tăiate, al cărui vîrf iese prin deschizătura din acoperiÈ™ul iurtei (È™i care simbolizează Arborele cosmic) reprezintă o scară care duce la Cer È™i pe care urcă È™amanii în călătoria lor către înalt, luîndu–și zborul prin acea deschizătură din acoperiÈ™.22 Stîlpul sacru, aflat în mijlocul locuinÈ›ei, se mai întîlneÈ™te în Africa, la populaÈ›iile de păstori hamiÈ›i È™i hamitoizi.23 ÃŽn concluzie, orice locuință se află aÈ™ezată lîngă Axis mundi, pentru că omul religios doreÈ™te să trăiască în „Centrul Lumii“, cu alte cuvinte în real. COSMOGONIE ȘI SACRIFICIU DE CONSTRUCÞIE O concepÈ›ie asemănătoare se întîlneÈ™te într–o cultură foarte evoluată, precum a Indiei, dar aici se poate remarca È™i celălalt mod de omologare a casei cu Cosmosul, pe care l–am amintit mai sus. ÃŽnainte ca zidarii să pună prima piatră, astrologul le indică punctul din temelie care se găseÈ™te deasupra Șarpelui ce susÈ›ine lumea. MeÈ™terul zidar ciopleÈ™te un țăruÈ™ È™i–l înfige în pămînt, chiar în locul arătat, spre a pironi capul È™arpelui. Peste țăruÈ™ se pune apoi o piatră, Piatra de temelie se găseÈ™te astfel chiar în „Centrul Lumii“.24 Pe de altă parte însă, actul punerii temeliei repetă actul cosmogonic: înfigînd țăruÈ™ul în capul Șarpelui spre a–l „pironi“, omul imită gestul primordial al lui Soma ori al lui Indra, care, spune Rig Veda, „a lovit Șarpele în adăpostul său“ (VI, XVII, 9) È™i „i–a retezat capul“ cu fulgerul (I, LII, 10). Am spus mai înainte că Șarpele este simbolul Haosului, al amorfului, a ceea ce nu s–a manifestat. Decapitarea lui echivalează cu un act de creaÈ›ie, cu trecerea de la virtual È™i amorf la formal. Am văzut că zeul Marduk a alcătuit Lumea din trupul unui monstru marin primodial, Tiamat. Victoria era repetată în chip simbolic, în fiecare an, pentru că Lumea se reînnoia în fiecare an. ÃŽnsă actul exemplar al victoriei divine era repetat È™i cu prilejul oricărei construcÈ›ii, pentru că orice construcÈ›ie nouă reproducea Facerea Lumii. Acest al doilea tip de cosmogonie este mult mai complex, aÈ™a că ne vom mărgini să–l schițăm doar. Nu–l putem trece cu vederea, pentru că de o asemenea cosmogonie sunt legate nenumăratele forme de sacrificiu de construcÈ›ie, care nu este de fapt decît o imitaÈ›ie, adesea simbolică, a jertfei primordiale care a dat naÈ™tere Lumii. ÃŽntr–adevăr, începînd cu un anumit tip de cultură, mitul cosmogonic pune la baza CreaÈ›iei uciderea unui UriaÈ™ (Ymir în mitologia germanică, PuruÑa în mitologia indiană, P’an–ku în China): organele sale dau naÈ™tere diferitelor regiuni cosmice. După alte grupuri de mituri, nu numai Cosmosul ia naÈ™tere în urma uciderii unei FiinÈ›e primordiale, din substanÈ›a acesteia, ci È™i plantele alimentare, rasele umane ori clasele sociale. Sacrificiile de construcÈ›ie È›in de acest tip de mituri cosmogonice. Ca să dureze, o construcÈ›ie (casă, templu, lucrare tehnică) trebuie să fie însufleÈ›ită, să capete în acelaÈ™i timp o viață È™i un suflet. „Transferul“ sufletului nu se poate face altfel decît printr–o jertfă sîngeroasă. Istoria religiilor, etnologia, folclorul cunosc nenumărate forme de sacrificii de construcÈ›ie, de jertfe sîngeroase ori simbolice spre binele unei construcÈ›ii.25 ÃŽn sud–estul Europei, aceste rituri È™i credinÈ›e au dat naÈ™tere unor minunate balade populare care înfățiÈ™ează jertfa soÈ›iei meÈ™terului zidar, fără de care construcÈ›ia nu poate fi dusă la bun sfîrÈ™it (cf. baladele podului de la Arta, din Grecia, a mînăstirii ArgeÈ™ din România, a cetății Scutari din Iugoslavia etc.). Chiar dacă nu am stăruit prea mult asupra semnificaÈ›iei religioase a locuinÈ›ei omeneÈ™ti, cîteva concluzii se impun de la sine. Ca È™i cetatea ori sanctuarul, casa este sanctificată, în parte sau în întregime, printr–un simbolism ori un ritual cosmogonic. AÈ™ezarea într–un anume loc, construcÈ›ia unui sat sau doar a unei case implică aÈ™adar o hotărîre de cea mai mare importanță, pentru că aceasta priveÈ™te existenÈ›a însăși a omului: este vorba, de fapt, de crearea propriei „lumi“ È™i de asumarea responsabilității de a o păstra È™i de a o reînnoi. Nimeni nu–și schimbă locuinÈ›a fără o strîngere de inimă, pentru că nu este uÈ™or să–ți părăseÈ™ti „lumea“. LocuinÈ›a nu este un obiect, o „maÈ™ină de locuit“, ci Universul pe care omul È™i–l clădeÈ™te imitînd CreaÈ›ia exemplară a zeilor, cosmogonia. Orice construcÈ›ie È™i orice inaugurare a unei locuinÈ›e noi echivalează într–un fel cu un nou început, cu o nouă viață. Și orice început repetă acel început primordial cînd a luat naÈ™tere Universul. Chiar în societățile moderne, atît de puternic desacralizate, serbările È™i petrecerile care însoÈ›esc mutarea într–o locuință nouă mai păstrează încă amintirea festivităților zgomotoase care marcau odinioară acel incipit vita nova. Deoarece locuinÈ›a este o imago mundi, ea se găseÈ™te în chip simbolic în „Centrul Lumii“. MulÈ›imea, chiar infinitatea Centrelor Lumii nu împovărează cu nimic gîndirea religioasă. Pentru că nu este vorba de un spaÈ›iu geometric, ci de un spaÈ›iu existenÈ›ial È™i sacru care prezintă o structură cu totul deosebită, ce permite o infinitate de rupturi È™i deci de comunicări cu transcendentul. Am văzut semnificaÈ›ia cosmologică È™i rolul ritual al deschiderii din acoperiÈ™ în diferitele tipuri de locuinÈ›e. ÃŽn alte culturi, aceste semnificaÈ›ii cosmologice È™i aceste funcÈ›ii rituale sunt preluate de horn (gură de fum) È™i de partea din acoperiÈ™ care se găseÈ™te deasupra „unghiului sacru“ È™i care este înlăturată sau chiar spartă în caz de agonie prelungită. ÃŽn ceea ce priveÈ™te omologarea Cosmos– Casă–Corp omenesc, vom arăta în cele ce urmează profunda semnificaÈ›ie a „acoperiÈ™ului spart“. Să amintim deocamdată că sanctuarele cele mai vechi erau hipetre sau aveau o deschizătură în acoperiÈ™, „ochiului domului“, simbol al rupturii de nivel, al comunicării cu transcendentul. Arhitectura sacră nu a făcut decît să reia È™i să dezvolte simbolismul cosmologic cuprins cu mult înainte în structura locuinÈ›elor primitive. La rîndul său, locuinÈ›a omenească fusese precedată, din punct de vedere cronologic, de „locul sfînt“ provizoriu, de spaÈ›iul consacrat È™i cosmicizat provizoriu (cf. australienii achilpa). Cu alte cuvinte, toate simbolurile È™i toate ritualurile legate de temple, cetăți, case decurg, de fapt, din experienÈ›a primitivă a spaÈ›iului sacru. TEMPLU, BAZILICÃ, CATREDRALà În marile civilizaÈ›ii orientale — începînd cu Mesopotamia È™i Egiptul È™i sfîrÈ™ind cu China È™i India —, Templul cunoaÈ™te o nouă È™i importantă valorizare: nu mai este doar o imago mundi, ci È™i o reproducere pămîntească a unui model transcendent. Iudaismul a moÈ™tenit această concepÈ›ie paleo–orientală a Templului, considerat copia unui arhetip ceresc. Această idee este probabil una dintre ultimele interpretări pe care omul religios le–a dat experienÈ›ei primare a spaÈ›iului sacru, în opoziÈ›ie cu spaÈ›iul profan. Se cuvine să stăruim puÈ›in asupra perspectivelor deschise de această nouă concepÈ›ie religioasă. Să amintim mai întîi esenÈ›a problemei: Templul este o imago mundi pentru că Lumea, ca lucrare a zeilor, este sacră. ÃŽnsă structura cosmologică a Templului duce la o nouă valorizare religioasă: loc sfînt prin excelență, casă a zeilor, Templul resanctifică în permanență Lumea, pentru că o reprezintă È™i în acelaÈ™i timp o conÈ›ine. De fapt, Lumea este resancti-ficată în întregime datorită Templului. Oricare ar fi gradul său de impuritate, Lumea este continuu purificată de sfinÈ›enia sanctuarelor. Această deosebire ontologică din ce în ce mai limpede dintre Cosmos È™i imaginea sa sanctificată, Templul, mai arată È™i că sfinÈ›enia Templului este la adăpost de orice corupÈ›ie pămîntească, pentru că planul arhitectural al Templului este lucrarea zeilor È™i se găseÈ™te aÈ™adar foarte aproape de zei, în Cer. Modelele transcendente ale Templelor se bucură de o existență spirituală, incoruptibilă, cerească. Prin mila zeilor, omul ajunge la viziunea fulgurantă a acestor modele, pe care se străduieÈ™te apoi să le reproducă pe Pămînt. Regele Babilonului, Gudea, a visat că zeiÈ›a Nidaba îi arăta o placă pe care erau înscrise stelele binefăcătoare È™i că un zeu i–a dezvăluit planul Templului. Sennacherib a ridicat Ninive după „planul stabilit din timpuri străvechi în configuraÈ›ia Cerului“.26 Aceasta nu înseamnă doar că primele construcÈ›ii au fost posibile datorită „geometriei cereÈ™ti“, ci È™i că modelele arhitectonice, aflate în Cer, iau parte la sacralitatea uraniană. Pentru poporul lui Israel, modelele tabernaclului, ale tuturor obiectelor sacre È™i ale Templului au fost create de Iahve dintotdeauna, È™i tot Iahve le–a arătat aleÈ™ilor săi pentru ca aceÈ™tia să le reproducă pe Pămînt. Iahve îi vorbeÈ™te lui Moise astfel: „Din acestea să–Mi faci locaÈ™ sfînt È™i voi locui în mijlocul lor. Cortul È™i toate vasele È™i obiectele lui să le faci după modelul ce–ți voi arăta Eu; aÈ™a să le faci!“ (IeÈ™irea, 25, 8–9). „Vezi să faci toate acestea după modelul ce È›i s–a arătat în munte“ (Ibid., 25, 40). Cînd David îi dă fiului său Solomon planul clădirilor Templului È™i al tuturor uneltelor sale, îl asigură că „toate acestea sunt în scrisoarea însuflată de la Domnul (…) cum m–a luminat El pentru toate lucrările zidirii“ (I Cronici, 28, 19). El a văzut aÈ™adar modelul ceresc pe care Iahve îl făcuse la începutul veacurilor. AÈ™a È™i spune de altfel Solomon: „Tu mi–ai poruncit să zidesc templul în muntele Tău cel sfînt È™i un jertfelnic în cetatea în care locuieÈ™ti, după chipul cortului celui sfînt, pe care l–ai pregătit dintru început“ (ÃŽnÈ›elepciunea, 9, 8). Ierusalimul ceresc a fost creat de Dumnezeu o dată cu Paradisul, deci in aeternum. OraÈ™ul Ierusalim nu era altceva decît copia aproximativă a modelului transcendent: el putea fi pîngărit de om, însă modelul nu, pentru că nu făcea parte din Timp. „ConstrucÈ›ia care se află acum în mijlocul vostru nu este aceea care mi s–a arătat mie, aceea care era gata de cînd m–am hotărît să fac Paradisul È™i pe care i–am arătat–o lui Adam înainte ca el să cadă în păcat“ (Apocalipsa lui Baruh, II, IV, 3–7). Bazilica creÈ™tină È™i, mai tîrziu, catedrala preiau È™i prelungesc toate aceste sisteme de simboluri. Pe de o parte, biserica este gîndită, încă din Antichitatea creÈ™tină, ca o copie a Ierusalimului ceresc; pe de altă parte, ea reproduce Paradisul sau lumea cerească. ÃŽnsă structura cosmologică a edificiului sacru se mai păstrează în conÈ™tiinÈ›a creÈ™tinătății, fiind evidentă, de pildă, în biserica bizantină. „Cele patru părÈ›i ale interiorului bisericii reprezintă cele patru direcÈ›ii cardinale. Interiorul bisericii este Universul, Altarul este Paradisul, care se află la răsărit. Poarta împărătească a sanctuarului propriu–zis mai purta numele de „Poarta Raiului“. ÃŽn Săptămîna Mare, această poartă rămîne deschisă pe tot timpul slujbei; sensul acestui obicei este limpede explicat în Canonul pascal: Cristos s–a ridicat din mormînt È™i ne–a deschis porÈ›ile Raiului. Apusul este, dimpotrivă, È›inutul întunericului È™i al durerii, al morÈ›ii, al locuinÈ›elor veÈ™nice ale morÈ›ilor, care aÈ™teaptă învierea trupurilor È™i Judecata de Apoi. Mijlocul clădirii este Pămîntul. După Kosmas Indikopleustes, Pămîntul este dreptunghiular È™i mărginit de patru ziduri, deasupra cărora se află o boltă. Cele patru părÈ›i ale interiorului unei biserici reprezintă cele patru direcÈ›ii cardinale.27 Ca imagine a Cosmosului, biserica bizantină reprezintă È™i totodată sfinÈ›eÈ™te Lumea. Cîteva concluzii N–am citat, din miile de exemple aflate la îndemîna istoricului religiilor, decît un număr foarte restrîns, suficient însă pentru a înfățiÈ™a varietatea experienÈ›ei religioase a spaÈ›iului. Am ales aceste exemple din culturi È™i epoci diferite, spre a prezenta cel puÈ›in expresiile mitologice È™i scenariile rituale cele mai importante care È›in de experienÈ›a spaÈ›iului sacru. De–a lungul istoriei, omul religios a valorificat în chip diferit această experiență fundamentală. Nu ne rămîne decît să comparăm concepÈ›ia despre spaÈ›iul sacru, È™i deci despre Cosmos, aÈ™a cum apare ea la australienii achilpa, cu concepÈ›iile asemănătoare ale tribului kwakiutl, ale altaicilor ori ale mesopotamienilor, ca să ne dăm seama de diferenÈ›e. Deoarece viaÈ›a religioasă a omenirii are loc în Istorie, expresiile sale sunt implicit condiÈ›ionate de momentele istorice È™i de stilurile culturale; iată un truism asupra căruia nu are rost să stăruim. TotuÈ™i, ceea ce ne interesează nu este varietatea infinită a experienÈ›elor religioase ale spaÈ›iului, ci, dimpotrivă, elementele lor comune, de unitate. Ajunge să confruntăm comportamentul unui om nereligios față de spaÈ›iul în care trăieÈ™te cu comportamentul omului religios față de spaÈ›iul sacru ca să ne dăm seama imediat de deosebirea de structură dintre ele. Dacă ar fi să prezentăm pe scurt rezultatul a ceea ce am arătat pînă acum, am spune că experienÈ›a spaÈ›iului sacru permite „întemeierea Lumii“: acolo unde sacrul se manifestă în spaÈ›iu, se dezvăluie realul, È™i Lumea începe să existe. ÃŽnsă ivirea sacrului nu proiectează doar un punct fix în mijlocul fluidității amorfe a spaÈ›iului profan, un „Centru“ în „Haos“: ea produce de asemenea o ruptură de nivel, deschide comunicarea între nivelurile cosmice (Pămîntul È™i Cerul) È™i permite trecerea, de ordin ontologic, de la un mod de a fi la altul. Această ruptură în spaÈ›iul profan eterogen creează „Centrul“, prin care se poate comunica cu „transcendentul“; această ruptură întemeiază deci „Lumea“, Centrul, făcînd posibilă orientatio. Manifestarea sacrului în spaÈ›iu are deci o valență cosmologică: orice hierofanie spaÈ›ială, orice consacrare a unui spaÈ›iu echivalează cu o „cosmogonie“. O primă concluzie ar fi că Lumea poate fi percepută ca lume ori Cosmos în măsura în care se înfățiÈ™ează ca lume sacră. Orice lume este lucrarea zeilor, pentru că a fost creată fie direct de către zei, fie consacrată, deci „cosmicizată“ de către oamenii care au actualizat prin mijloace rituale actul exemplar al CreaÈ›iei. Altfel spus, omul religios nu poate trăi decît într–o lume sacră, pentru că doar o asemenea lume participă la ființă, există cu adevărat. Această necesitate religioasă oglindeÈ™te o sete ontologică nepotolită. Omul religios este însetat de ființă. Spaima dinaintea „Haosului“ care înconjoară lumea sa locuită corespunde spaimei în faÈ›a neantului. SpaÈ›iul necunoscut care se întinde dincolo de „lumea“ sa, spaÈ›iul necosmicizat, adică neconsacrat, care nu este decît o întindere amorfă în care n–a fost încă proiectată nici o orientare È™i nu s–a conturat nici o structură, acest spaÈ›iu profan reprezintă pentru omul religios nefiinÈ›a absolută. Dacă se rătăceÈ™te cumva în acest spaÈ›iu, omul se simte golit de substanÈ›a sa „ontică“, ca È™i cum s–ar topi în Haos, È™i sfîrÈ™eÈ™te prin a se stinge. Această sete ontologică se manifestă în nenumărate feluri. Exemplul cel mai izbitor este, în cazul special al spaÈ›iului sacru, voinÈ›a omului religios de a se găsi în inima realului, în Centrul Lumii, de unde a început să ia ființă Cosmosul, spre a se întinde apoi către cele patru zări, unde există o posibilitate de comunicare cu zeii; pe scurt, acolo unde este cel mai aproape de zei. Am văzut că simbolismul Centrului Lumii nu priveÈ™te doar țările, cetățile, templele È™i palatele, ci È™i cea mai modestă locuință omenească, de la cortul vînătorului nomad pînă la iurta păstorului È™i casa cultivatorului sedentar. Cu alte cuvinte, un om religios se află în Centrul Lumii È™i totodată la izvorul realității absolute, aproape de „deschiderea“ care–i înlesneÈ™te comunicarea cu zeii. Pentru că aÈ™ezarea într–un loc, locuirea într–un spaÈ›iu înseamnă repetarea cosmogoniei, È™i deci imitarea lucrării zeilor, orice hotărîre existenÈ›ială a omului religios de a se „aÈ™eza“ în spaÈ›iu este în acelaÈ™i timp o hotărîre „religioasă“. Asumîndu–și responsabilitatea de a „crea“ Lumea în care s–a hotărît să locuiască, omul religios „cosmicizează“ Haosul È™i totodată sanctifică micul său Univers, făcîndu–l să semene cu lumea zeilor. Omul religios doreÈ™te din tot sufletul să locuiască într–o „lume divină“, să aibă o casă asemănătoare cu „casa zeilor“, aÈ™a cum a fost ea mai tîrziu închipuită prin temple È™i sanctuare. Această nostalgie religioasă oglindeÈ™te de fapt dorinÈ›a de a trăi într–un Cosmos pur È™i sfînt, aÈ™a cum era el la începutul începuturilor, cînd ieÈ™ea din mîinile Creatorului. ExperienÈ›a Timpului sacru îi va permite omului religios să regăsească periodic Cosmosul aÈ™a cum era el in principio, în clipa mitică a CreaÈ›iei. |
index
|
||||||||
La maison de la litérature | |||||||||
La reproduction de tout text appartenant au portal sans notre permission est strictement interdite.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politique de publication et confidetialité